joi, 6 octombrie 2011

Lermontov Mihail Iurievici

Profetul

De când eternul creator
Mi-a dat puterea de-a şti toate,
Citesc în ochii tuturor
Doar patimă şi răutate.

Am propovăduit iubire
Şi adevăr am căutat,
Dar cei din preajmă-mi, răi la fire,
Cu pietre-n mine-au aruncat.

Scârbit, cenuşă-n cap mi-am pus,
Fugind de oameni în pustie.
Ca păsărilor, Cel-de-sus
De grijă-mi poartă-acum şi mie.

Urmând eterne-orânduiri
M-ascultă orice vietate
Şi stelele cu vii sclipiri
La vorba mea stau smirna toate.

Prin zarva târgurilor când
Păşesc în grabă câteodată,
Bătrânii pe la porţi m-arată
Copiilor şi spun râzând:

"Cel mai nebun dintre toţi!
Voia, mândrindu-se prosteşte,
Să ne convingă pe noi toţi
Că Dumnezeu prin el grăieşte.

Uitaţi-vă, copii, la el
Cât e de slab şi stors de vlagă!
De-acest calic, de-acest tembel
Îşi bate joc o lume-ntreagă!"





Poetul
1.
Când inspiratul Rafael
desăvârşi cu-al său penel
Icoana Maicii Preacurate,
Uimit de opera-i pictată
Se prosternă în faţa-i, el!
Însă, arzând de dor, elanul
Sleieşte-n pieptul lui plăpând
Şi mut, şi vlăguit, curând
El uită focul sfânt, sărmanul.

La fel poetul: abia muza-i
Surâde - zboară pana lui,
Renaşte sufletul din spuza-i
Şi-o lume farmecă, şi-oricui
Împarte lira-i zvon ceresc,
Cântând sublimul sufletesc!
Deodată lira-i amuţeşte
Şi inima-i încet vesteşte
Cum focul harului dispare!
Dar multă vreme acea stare
Lucrarea minţii mai hrăneşte.



2.
....................

În veacul nostru lânced acum şi tu la fel,
Poete, ţi-ai uitat menirea:
Ai dat în schimb pe aur puterea ta de-oţel
Care uimea pe vremuri omenirea.

Odinioară ritmul vânjos al vorbei tale
Putea la luptă pe ostaşi să-i mâie;
Poporu-avea nevoie de el ca de pocale
La mese, şi la rugă de tămâie.

Şi versul tău în lume, duh sfânt peste toţi vecii,
Îşi răspândea înalta lui solie
Cum clopotul, pe vremuri, suna în turnul Vecii
Şi la restrişte şi la bucurie.

Dar simplul, mândru-ţi cântec ne pare sterp şi van;
Nouă ne place fastul şi spoiala.
Bătrână, lumea noastră se dă cu suliman
Ca să-şi acopere zbârceala.

Te vei trezi tu oare, profet batjocorit?
Vei scoate tu vreodată la lumină
Din teaca lui de aur pumnalu-acoperit
De jalnica dispreţului rugină?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu